Gör ditt cellprov kvinna!

Cellprovsdags var det igår. Sånt som skall göras men är tråkigt. Tog mig äntligen iväg, ngt jag inte gjort på flera år dumt nog. Allvarligt, det handlar om att man kan gå runt med cancer eller början till det, och ändå struntar så många kvinnor i det!? Inklusive mig trots att jag hade cellförändringar när jag var yngre. Så jävla dumt, var nog 4 år sen jag gjorde koll sist. 1 av 3 människor får cancer- då gäller det att göra dom kontroller man får, gratis och allt, när man ska och försöka ställa saker tillrätta om man får negativt provsvar. Mentaliteten "jag-tar-det-imorgon" är dum att ha i det här fallet alltså. Det handlar faktiskt om liv eller död. Så gör ditt cellprov kvinna- nu!

Hade beställt tid mellan 16.30-16.45 men det var lik förbannat drop in med kösystem. Räknade till minst 25 andra kvinnor i ett riktigt trångt väntrum. Tog en lapp, 20nr tills det var min tur. Kände hur paniken började komma, sociala fobin trängde sig på. Hjärtat klappade på högvarv.. Var så nära att bara skita i det och boka ny tid. Spelade spel på mobilen, messade lite, gick in på toan och tog två ångestdämpande tabletter som jag glatt kom på att jag lagt i en pillerburk i väskan dagen innan. Puh! Sen rullade det på och jag fick äntligen komma in efter 45 min. Hela besöket inklusive en kontroll tog fem minuter. F e m ynka minuter som räddar ditt liv. Gynbesök är väl aldrig något att se fram emot, men som sagt, det går fort och barnmorskorna har ju sett tusentals blottade kön under sin arbetstid, så det är inget att skämmas för..

Nu är det gjort och tänker definitivt göra det varje år hädanefter som jag ska. :)

Kommentarer
Postat av: Linda

Bra där!

Jag opererades för/mot/av/på?!!! cellförändringar för ett år sedan men nu är jag ok=)

2014-03-28 @ 09:28:03
URL: http://skalfynd.se
Postat av: Saris Leopardis Her self

Bra du är ok!kram

2014-03-30 @ 21:12:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0