Dödshjälp eller ej!?

Just sett en mycket intressant film som är baserad på Dr Jack ("Doctor Death") Kevorkian:s liv som var en läkare som utförde dödshjälp till mycket sjuka människor. Efter ca 130 personer så slutade det hela med att han tog steget ytterligare och injicerade en patient själv- d.v.s aktiv dödshjälp.

Det här kan man ha många åsikter om såklart. Jag tycker, efter att ha sett filmen och vad han gjorde och förespråkade, att man som vuxen människa absolut ska få ta det avgörandet och beslutet själv- att leva vidare eller "gå vidare". Lider man och absolut inte vill fortsätta leva, kanske med en obotlig sjukdom som bara blir sämre, förstår jag att man hellre vill dö med "värdighet". Att välja den vägen själv, att välja att kunna ta ett riktigt farväl av sina nära och kära och att veta att dom vet att denne vill dö, att det är dennes önskan. Personen dör inte av plågor och jag tycker också det är ett fint adjö till skillnad från att lämna jorden som ett gående skelett- vilket jag sett några nära göra- och det är fruktansvärt. Personen bara lider för att sen tyna bort. Det är inte ett värdigt slut!

Därför tycker jag att Jack Kevorkian gjorde helt rätt, och jag tycker inte det är ett mord när personen själv lider och ber om att få gå vidare och slippa sitt lidande. Han gjorde en tjänst, även om det var medhjälp till dessas död.

Vi människor, vuxna och myndiga, bör ha all rätt att bestämma över våra egna liv, att leva eller dö.. eller!? Dr Kevorkian gjorde alltid själv en grundlig intervju med personen själv och anhöriga innan han beslutade sig för att åta uppdraget så att säga.. Ett mord är när man tar någons liv mot dennes vilja..

Se filmen själva och bedöm!

Al Pacino, som är en av mina favoritskådisar, gör ett fantastiskt jobb i denna roll- som vanligt!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0