Vad jag tycker om Blått..

Hade en "liten" diskussion på facebook.. Läs om ni orkar.. Tror ni fattar vad jag skriver även om det är riktat till en person jag diskuterade med där men jag vill inte ta med vad hon skrev, för då kanske jag blir anmäld för påhopp.. ;-) 

Till evelina och alla andra moderater kommer jag säga (och jag är inte rädd för att ge mig in i en längre diskussion) att vissa.. har välbetalda jobb, är rika kan man väl kalla det, råd med ett stort fint hus,... har råd med au pair och städerska ...... Det är alltid så- mycket vill ha MER!! Precis som själviska moderater vill. sorry.

Dessutom betalar dessa rika människor mkt ofta sina barnflickor, städerskor, trädgårdsmästare- u name it- med LÅGa löner i SVARTA pengar såklart.. allt för att slippa skatta och betala arbetsgivaravgifter. Varför?- jo för att mycket vill ha mer!..Vilka som jobbar inom vården/barnomsorgen/kriminalvården/psykvården/ m.m m.m har råd med såna utsvävniingar? Vi ska vara glada om vi kan köpa mat och har råd med tvättmedel kan jag ju meddela. Det är skamligt att Sverige inte lägger mer pengar på oss som vårdar alla som är sjuka t.ex

Varför ni rika ha au pairs, städerskor m.m som sköter allt ni inte har tid till/inte orkar/inte verkar vilja göra- som vanliga lågbetalda MÅSTE göra för att överleva..?

Jag skulle ha så sjuukt dåligt samvete om jag anställer människor från t.ex andra länder, svart, för att det enda som betyder något är vilka pengar ni har, och får in. Det är ju det enda moderaterna pratar om och du också i ditt inlägg, att få in pengar, inte "slösa" pengar. OCh med att slösa, menar dom bl.a att en stor del av människor som är svårt sjuka får sjukpenning och att hemlösa får matchecker.. det är slösa enligt dom. Vet du t.ex om hur många psykiskt sjuka som tar livet av sig i Sverige för att dom aldrig får vård?

frågan jag tycker man skall ställa sig är; ÄR det att slösa när man tar hand om Sveriges människor, och beter sig som en medmänniska?? VAR är humaniteten, medmänskligheten? Är det att slösa att ta hand om dom som har det som värst här i livet, dom som bara skulle vilja bli sedda och få en chans till rehabilitering och komma tillbaka till yrkeslivet? Slösa??

Jag tycker personligen inte att Moderaterna har någon medkänslighet what so ever. Huvudsaken är att dom drar in pengar till staten, fortsätter att belöna redan högt uppsatta och struntar i att tänka över på vilka det egentligen drabbar i längden.. Det kommer drabba oss själva! Fallskärmsavtal hit och dit. Rikdagsmän som får 50 000 i månaden i 25 år utan att jobba, nä dom kan måla tavlor istället eller gå ut och gå med hunden, för dom har blivit säkrade ett visst antal kronor i månaden trots att dom inte jobbar längre..

Sen vadå höga skatter för högbetalda?? Hur kommer det sig att t.ex Danderyd som är en av Stockholms rikaste ställen bara har 26% i skatt medans t.ex Alby som är en av Sthlmls fattigaste ställen 33%? Hur funkar det? Jo ge till dom rika och ta från dom fattiga..

Dom som "sköter om" alla människor, barn som vuxna och sjuka i Sverige har lägst löner.

Hur kommer det sig att du tycker att ni bara ger och ger och att vi andra skall visa er tacksamhet och inte gnälla?? Vad är det vi tar egentligen menar du?

Tar vi pengar från rika för att vi är sjukskrivna eller för att så många hamnar utanför samhället och behöver socialbidrag eller hur menar du nu? Att få bidrag enligt dig verkar skamligt?? Bidrag är till för att hjälpa dom som har det svårt, inte i en långsiktig lösning, men tills människan är på fötter igen. Men det har iofs inte moderaterna tagit till sig, för som sagt, dom som redan har det svårt får det ännu sämre.. I sverige måste du vara frisk för att orka vara sjuk kan ju jag meddela som varit långtidssjukskriven några gånger!

Hur ska vi människor som redan mår dåligt komma upp till ytan och få må bra med de låga bidrag vi får då vi är sjuka? Hur ska vi orka tillbaka när bara att leva dag för dag blir svårt?? Hur ska vi orka när köerna till sjukvården och tiden till att vi får hjälp, bara blir längre och längre därför att det är så underprioriterat?

Varför blir inte vi som GÖR något vettigt för människorna som har levat och människor/våra barn som ska leva i framtiden med all skit som råder nu, varför blir inte vi upphöjda på piedestaler?

Kommer aldrig ske om moderaterna får fortsätta som dom gör..

Var glad om du är frisk och har ett jobb säger jag, för det är inte lätt i Sverige att gå sjukskriven eller inte ha ett jobb. Jag tycker det är självklart att dom som tjänar mer skall betala mer för att jämna ut den klyfta jag just talat om. Skatterna går ju ändå inte till "fattiga" utan till att betala högre och högre löner till dom som redan är rika.....

********************.


nej jag fattar fortfarande inte ditt resonemang angående att Ge... Vad är det NI moderater ger som inte vi andra som betalar skatt för inte gör menar du?.. Varför skuille jag vara tacksam er?

Är det för att du tycker Ni ger mer än oss som i...nte kan ge så mycket? Vi ger ju så mycket vi är kapabla till att ge beroende på den lön vi får, det kanske förklarar varför vissa mer välbetalda får avdrag på lönen m 45%. Jag tror man klarar sig gott och väl på 70 000 i månaden EFTER avdragen skatt.... Inte synd om dessa människor direkt.. Och angående lön, om det vore så lätt att man fick lön för att chefen tycker man är bra, då skulle jag och många många fler vara rik nu.... Men så funkar det ju inte. Spelar inte någon roll hur många bra referenser jag har eller får, jag kommer aldrig få en lön jag förtjänar för det jobb jag gör.. Varför förtjänar någon som sitter med papper och siffror MER än vi som tar hand om människorna på vår jord..? Det är helt jävla omvänt och ologiskt.

Jag/Vi betalar en massa skatt precis som alla andra, alla i Sverige betalar skatt förutom dom som får socialbidrag.. Så jag ger till alla jag också även om jag inte är rik... Det som är det sjuka är att Vi som hela tiden lever på mindre får hela tiden mer i avgifter. Märkligt!..

Har inget mer att säga i den här sakfrågan, för jag tycker Moderaternas politik suger, är omänsklig, inte human för fem öre, och absolut total känslokall och med noll medmänsklighet för dom som inte sitter högt upp med näsorna i vädret och tror sig vara bättre än någon annan med "lägre rang.."

**************
Det finns många vårdställen nu som blivit privat.. Däribland förra jobbet jag jobbade på... Dom har sänkt ob och dom har lägre löner, just för att dom vill gå i vinst, så visst, det kanske fungerar på vissa ställen... men inte här.

Du kommen...terar fortfarande BaRa det som har med pengar att göra i den här diskussionen, medmänskligheten hur är det med den då? Du kanske har det så bra att om du skulle bli långtidssjukskriven skulle du kanske inte behöva bidrag, men är vi som behöver bidrag mindre värda i dina ögon?? Är vi inte människor? Nej det känns som bl.a du tycker vi är råttor på gatan man bara kan sopa över.

Vart kommer Sverige hamna om vi inte tar hand om våra egna? Ingen kommer kunna jobba, ingen kommer orka jobba. Vi kommer bli sjukare och sjukare. Vem gynnas av det? Ingen.

Ang privat vård har jag haft en privatläkare i två år.. det har inte gett mig några som helst fördelar. Jag kan lika gärna gå hos den "offentliga" vården som jag gör nu. Tur nog var min läkare ansluten till försäkringskassan så att vanliga hederliga medborgare som oss hade råd att gå dit...

Att privatisera sjukvården är just, sjukt, då alla inte har råd med dyra sjukförsäkringar. Precis som Carro säger, den som har mest pengar kommer gå före den med lite pengar, alltså kommer vi som behöver bidrag och mår dåligt hamna ÄNNU lägre än vart vi är idag. Det är bra för dom som har råd, men vi andra då?

I USA är det otroligt många som lider för dom inte kan söka vård. Dom har inte råd med en sjukförsäkring vilken är omänskligt DYR. Och då pratar jag inte en tusenlapp i månaden.. Att bryta armen går på 400 000 t.ex. Vilken vanlig svensson kan betala det?

Har man råd med au pair och städerska som dig då förstår jag att man röstar på moderaterna. Som jag sagt tidigare, mycket vill ha mer. pengar..
*****************
Dessutom, får vi inte rätt till sjukpenning antar jag att vi måste gå till socialmyndigheten, och där med ännu ett bidrag... så.. för att inte göra det svårare och skamligare för den som behöver det så är det FK som ska betala ut det och inte soc.. Tror inte det är kul att behöva "skämmas" och gå på soc..

****************'
tycka synd om sig själv, ja det är verkliiigen det vi gör bara för att vi har en åsikt? Du svarar fortfarande inte på nån fråga om medmänsklighet, det förklarar en hel del.

Ekonomiskt välstånd? Är det att leva på 2000 kr i månaden att ha et...t välstånd?? Vi kämpar för att komma vidare och överleva... Hur ska vi kunna kämpa mer menar du när vi inte är kapabel till att jobba?.. Vi kämpar varje dag för att kliva upp ur sängen!...

Tror det är lätt hänt att Sverige blir som Usa med den regering vi har nu

*******
OCH som sagt få utnyttjar systemet, dom flesta behöver hjälp en kort period i sitt liv att komma på fötter igen. Jag är avundsjuk på alla som klagar att dom ska jobba, för jag VILL ha ett jobb, jag vill kunna jobba!!

Vem vill leva som vi gö...r på existensminimum?? Vem? Det är inte självvalt som du verkar tro och många med dig. Och att tycka synd om sig själv gör man ju också när man klagar på dyr skatt fast man sitter med pengar upp till öronen.

Fel att dela med sig till dom som behöver så att vi kan börja jobba igen... DÅ kommer bidragen minska!
**********

Johan, min mening handlar mest om hur dom behandlar sjuka/arbetslösa som du kan se i mina tidigare inlägg. Och ja det är fakta, finns så många bevis på det men så fort Reinfeldt och övriga får en fråga om detta, försöker dom säga att det är... vissa "enskilda fall", om man kollar på hur måånga dessa enskilda fall är, så är det inte längre ett enskilt fall. Massor av människor som drabbas.

Det här räcker för mig att säga nej.. till blått.

Sen höjda avgifter för alla som redan har det svårt av olika anledningar, gör inte det hela bättre. Dålig ekonomi resulterar ofta i depression, vilket resulterar i sjukskrivning, vilket resulterar i sjukpenning eller sociala myndigheter. Det hela blir ju bara en ond cirkel vilket gör att jag personligen tror att det blir fLER som kommer behöva bidrag i framtiden, det kommer knappast minska. Bidrag som bidrag, FK eller soc, alla hamnar ju hos nån av dom om folk blir utförsäkrade på totalt felaktiga grunder.
********************





Kommentarer
Postat av: Helene

ja hejar på dej sara!!!

2010-09-20 @ 08:30:47
URL: http://ninniz.blogg.se/
Postat av: Ullis

Jag röstade blått ;)



Är varken rik eller född med silver-/guldsked i mun, men tror på den enskilda invidiven och att ansvaret ska ligga hos oss och inte hos någon annan. Jag tycker att det ska skilja rejält i inkomst mellan de som jobbar och de som inte gör det. För om det minskar, vilka kommer då att vilja jobba, och om inga jobbar, vem ska då försörja alla?



Hårt arbete ska löna sig. Konstigt nog är det de som bidrar minst till samhället som kostar samhället mest. Jag förstår de som tjänar allra mest, som undrar varför de ska slita 60-70 timmar i veckan för att bli framgångsrika om större delen av inkomsten bara går åt till att försörja de som inte lyfter ett finger.



Eftersom det, i vårt mellanmjölksland, inte verkar fungera med att stryka folk medhårs och be/kräva av dem att de ska skaffa sig ett jobb så får man väl kapa bidragen lite så att de tvingas ut. Livet är hårt, ingen har påstått något annat. Att några ska kunna glida genom livet utan att behöva bidra med något men ändå få pengar inga andra får, det känns helt galet orättvist. Eller ska vi inrätta medborgarlön -> 10.000 till alla i grund, alla som jobbar får lönen som påslag. Det hade varit allra rättvisats. Förutom att vi inte har råd att ge alla samma gratispengar.



Många människor mår pisst till och från, går igenom kriser, trauman och annat, men pallrar sig ändå iväg till jobbet. Vissa blir sjukskrivna fastän situationen är densamma och ibland mildare. Mycket vekrar hänga på personen själv, hur den är funtad och fostrad. Fram för mer egenansvar och inte bara förlita sig på att någon annan ska lösa ens problem. Jämfört med folk i andra länder så skulle de nog gärna ha våra små åkommor och håva in pnegar om man jämför med deras extrema trauman och att de jobbar ändå sju dagar i veckan.



Vet att vi tycker olika och det är okej :) Men jag är extremt glad för att det blev blått i fyra år till. Jag ser hellre min lön på mitt konto än på någon annans. Ego, själviskt, eller kanske bara helt naturligt, det är ju ändå jag som kliver upp varje morgon och gör jobbet.

2010-09-20 @ 11:26:00
Postat av: O.

Men GUD i himmelen!



'Ullis':

Hur tänker du??

"Många människor mår pisst till och från, går igenom kriser, trauman och annat, men pallrar sig ändå iväg till jobbet. Vissa blir sjukskrivna fastän situationen är densamma och ibland mildare. Mycket vekrar hänga på personen själv, hur den är funtad och fostrad."



Du är inte född med silversked i mun säger du...

Men på ett sätt verkar du vara det; Och det är att du inte verkar ha gått igenom några större trauman i ditt liv, eller för den del exv. en depression.

Jag har 'blåa' vänner som precis som du tyckte att folk som 'lever på bidrag' är svaga människor som inte klarar av svårigheter.

Inget kunde vara mer fel.

Vilket en av mina närmaste blå vänner själv fick erfara då han blev djupt deprimerad för flera år sedan. Han kunde inte i sin vildaste fantasi förstå hur jävligt det kunde vara förrän han var där.

Precis som du uppenbarligen inte kan.



Tilläggas ska nog att både författarinnan 'leopardis' och vi andra som skrivit om den här saken HAR och VILL jobba i hela våra vuxna liv, tills sjukdomen slog till.

Och har betalat skatt i hela våra vuxna liv.

Borde vi inte ha rätt till en skälig vård?



Tror inte du kan förstå förrän/om du/ngn närstående någonsin hamnar i samma situation. Tragiskt att inte ha större empati än så.



Allt vi vill är att ÖVERLEVA, LEVA & JOBBA, fatta!



Amen till 'Leopardis' <3

2010-09-23 @ 01:58:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0