Mani

Vad menas med mani? Hur vet man att någon är manisk? Vad utmärker en manisk period vid bipolär sjukdom?
Svar:

Tecken och symptom på mani (eller ett maniskt skov) inkluderar:

  • Ökad energi, aktivitet och rastlöshet
  • Överdrivet "högt," extremt gott och euforiskt humör
  • Extrem irritabilitet
  • "Rusande" tankeverksamhet, mycket snabbt tal och tendens att hoppa från en tanke till en annan till en annan
  • Koncentrationssvårigheter
  • Litet sömnbehov
  • Orealistisk tilltro till sin egen makt och förmåga
  • Dålig omdömesförmåga
  • Köpfrosseri
  • En ihållande period av beteende som är olikt det vanliga
  • Ökad sexuell lust
  • Missbruk av droger, speciellt kokain, alkohol och sömnmediciner
  • Provokativt, oförskämt eller aggressivt uppförande
  • Förnekande att något är fel.

Diagnosen ,en manisk period kan ges om det höga beteendet infinner sig med 3 eller fler av de andra symtomen under större delen av dagen, varje dag under en vecka eller mer. Om grundhumöret är irriterat måste åtminstone 4 andra symtom visa sig.

**********************

Va fan jag säger ju det till Herr Urban Turban (min psykiater) att jag känner mig manisk och har gjort nu sen jag började med min stämingsbalanserande... Ser han inte det här så ska jag minsann nämna det nästa gång.. Det här är från en "psyk"-sida på nätet... där läkare svarar....


Kommentarer
Postat av: Tant Cissi





Fan jag har fyra men frågan är om det är min personlighet eller om jag är manisk. Fin gräns det där och hur fan ska man veta, vart går gränsen...



Kramelikram

2009-12-03 @ 10:36:27
Postat av: Saris Leopardis

Hm.. du kanske också har bipolär sjukdom och ska göra ett test för det... Då gäller ju lite andra mediciner och du kanske också kan må bättre.. kram

2009-12-08 @ 16:55:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0