(till Cindy!) Saras guacamole

Gjorde min hemmagjorda guacamole igår och gottade mig med den och tortilla-cheese-chips. Nam nam. Det finns ju så oerhört många recept på guaca, men som vanligt går jag inte efter något recept utan kör en egen variant och den blir supergod och är jättelätt att göra för den som orkar och vill ha en något nyttigare dip än bara en gräddfilsdip..



Mosa 2 avocados i en skål med gaffel om avocadon är mogen, annars går det bra att köra den med mixerstav, men jag tycker personligen det är godare när den är mer grovmosad.

Klicka i lite gräddfil eller liknande efter smak, kanske en halv deciliter eller så, det är inget måste men du kan dryga ut den och den blir lite mildare om man så vill. Själv tycker jag bäst om den när jag bara har lite lite fil eller så i, annars blir den för mesig, som igår, på den här bilden, råkade jag ha i för mycket matlagningsyoghurt och det gör att avocadosmaken försvinner. :( Krydda sen med cayennepeppar, svartpeppar, citronpeppar, färsk vitlöksklyfta och salt.

Har du lime hemma kan man med fördel skvätta i en skvätt.. eller mixa i en tomat om man vill.  

Klart och enligt mig superduper då det är mitt egna lilla recept.. ;-)
(Så nu Cindy kan du göra din egen ist för att köpa färdiggjord!)


Kommentarer
Postat av: Susanne

Det är så gott! Jag brukar ha lätt creme fraishe nu på sista tiden istället för gräddfil. Det blir ännu mer "fast" då och känns som det passar super

2008-12-08 @ 22:13:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0