ADHD/ADD som vuxen!?

Jag köpte just en bok på nätet som jag läste om nyss när jag googlade runt lite på ADD. Min arbetsterapeut ifrågasatte min diagnos efter att ha träffat mig en timme och tyckte mer det liknar ADD, och det har jag också tyckt hela tiden, för jag är mer "inre" rastlös än yttre, behöver mycket vila, inåtvänd, depressiv, dålig självkänsla, isolerar mig m.m. och det är vanligare att tjejer har ADD än ADHD.

Läste iaf att den här ska vara toppen så jag tog å klickade hem den. Är ju ingen läsare men gillar att läsa när det handlar om verkliga saker, fakta och sanningsbaserade böcker, fiction är inte så mkt för mig med andra ord. Finner inte ro att läsa en sån bok, även om det hänt såklart, jag hittar inte fokus eller motivation om det inte är något som verkligen berör mig, tyvärr. I skolan hatade jag verkligen när man blev beordrad att läsa en bok på t.ex en månad. Jag led verkligen och när jag skulle göra recensioner så använde jag mig av min skrivartalang och fantasi, läste några sidor här och där och skrev utifrån det min egen recension, fast jag egentligen inte riktigt visste då jag aldrig läste ut en hel bok.

Har massor av böcker här hemma som jag skulle vilja läsa, jag avundas verkligen dom som kan lägga sig ner och njuta av en bok bara upp och ner, sida efter sida, det gör jag, men sånt är livet och mitt liv är inte sånt. Det kan iofs vara en träningssak för oss med AdHd också, jag vet faktiskt inte, att lära sig att fokusera, för själva läsningen är inget problem, enligt mamma så lärde jag mig läsa när jag var 5 år bara.. det är "bara" själva fokuseringen jag har problem med. Blir distraherad av lilla minsta och så måste jag börja om på rad ett igen, och "glömmer" vad jag läst. Suck!

Nåväl, här är boken, och jag ska tvinga mig till att läsa den när den kommer, fast det borde inte vara något problem då jag är och vill vara insatt i mitt funktionshinder nu och i framtiden, fördelar som nackdelar! Jag rapporterar väl hur den var om ett år eller nåt när jag läst ut den.. ;-)




Kommentarer
Postat av: Marlene

Hejsan!



Jag har läst lite på din blogg nu och jag ville bara säga att jag förstår precis allt som du skriver både om det bipolära och adhd som det kallas för fast vi har add :)



Jag är nu diagnostiserad med båda själv och det tog 30 år el mer för mig och andra att förstå att det var en sjukdom som styrde mig och inte att jag var oduglig eller impulsiv eller självisk.



Jag vet inte hur andra ser mig ändå så jag här beslutat att vara mig själv utan att ursäkta mig :)



Jag har näst intill ett helvetiskt liv med allt som jag har dels varit med om och dels att jag aldrig har blivit förstådd av någon i min närhet.



Ja så om du behöver en som hör vad du säger och en som alltid förstår dig så finns jag här <3



Mvh Marlene



Ps. Jag är vän med din syster Maria på fejjan hon vet vem jag är :)

Postat av: Saris Leopardis her self

Ah! Vad gulligt av dig, har inte sett din kommentar förräns nu! kram på dig.

2012-08-07 @ 22:48:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0