Lusten till livet.

 
Jag tog fem steg ut, och jag vände. Usch vilket oväder det är ute. Jag som önskade när jag gick från jobbet att det skulle snöa sådär ulligt och gulligt, och det gjorde det, nästan, det var några få små flingor som föll ner, men nu, nu är det storm, och nä, jag väntar nog tills imorgon med att posta jeansen jag just sålde på tradera.

Längtar tillbaka till Rhodos och värmen, men ringde Michalis igår och då regnade det där med, så då känns det lite bättre trots allt man lämnade.

Det kan låta konstigt, men på en vecka fann jag lycka, närhet, glädje och en stor känsla av närvaro och energi. Något jag inte kännt på mycket länge.

Här kommer en liten berättelse om veckan;

Vi åkte till Rhodos i söndags den 22 oktober. På vägen mot flygbussarna så såg jag visst bajenbaben och hennes upp-pumpade make. Döm om min förvåning när hon inte alls kom i lyxhandväska, kappa och lårhöga stövlar, utan en likadan manchesterjacka som mig, alldeles för korta byxor, gympadojjor, en plastig handväska som hade texten 69 (såklart!?;) undra om det hade med Ralf att göra..) och en keps. Ta inte illa upp nu bajenbabe, men du uppmålar verkligen dig själv som en tjej i lyxförpackning.. ;-) Men du kanske hade en av dina slappar-dagar. he he. Kul att se dig iaf.. Hej hej!

Tog flygbussen till Arlanda, checkade in, sen gick vi å käkade på nåt låtsas-thai-hak, där thai-maten inte smakade thai, men va fan vi var ju på väg mot Grekland, då kan man stå ut med vad som helst timmarna innan. Drog sen boardingkortet, blev stoppad i den där kontrollen för hela jag pep, oj, kanske var dumt att ta på sig nitbältet. haha. Kom igenom, och glodde runt på tax-free innan flyget skulle gå.

In på flyget, hjärtade dunkade, trångt som fan, panikkänslor, men det lyfte och vi kom iväg utan smärtor. Jobbigt var det för att lyfta känns som man åker upp i Fritt Fall och sen bara väntar jag på att bli nersläppt, vilken är en jäkligt äcklig känsla. Men ingen turbulens och vi kom fram levande..

Åkte buss till hotell Ebona där vi fick släpa upp våra tunga bagage uppför trappen det första vi gjorde. Tur det inte var mer än första våningen. Rummet såg ut som på sällskapsresan ungefär. Två sängar i brunt trä, två nattduksbord, ett bord, en pall och en fåtölj och ett skåp som jag inte fick upp. ;) Vi hade wc och dusch och en liten balkong mot de trasiga husen i gränden. Men ack så underbart att vara där.

Packade upp lite och gick sen för att käka. Hittade en gata med massor av snabbmat, bestämde mig för att käka crepes med feta och oliv, supersmarrigt, satte mig och insåg att de platserna hörde till ett annat matställe, ja de låg så tätt ihop, men då kom en kille fram, Michalis, och sa att det var okej att sitta där istället.

-Välkommen!

Han kunde lite svenska så vi började snabbt snacka med honom. Han visade oss vägen till olika barer och kuliga saker. Tror vi fick hans nummer där första kvällen, eller Mary bad om det. Sen gick vi till slut hem och sov första natten i Rhodos Stad.

Tisdagen spenderades i Faliraki, Michalis tog med oss till en lite undangömd strand och en lagun som var helt underbart vacker. Stenar i vattnet som raukar ungefär, och turkost vatten. Jag badade där en sväng, men bada är inte min grej så jag gick upp och låg på en solstol bredvid Michalis medans Mary lekte fisk i en timme eller nåt. Väl där började vi snacka och jag kände att han närmade sig mig sakta men säkert. En puss på armen, hans leende och hans chokladbruna ögon. mm. När han skjutsade oss hem med grekisk dunka-dunka i stereon i hög fart i hans bil, så kände jag mig lycklig som aldrig förr. Kanske var det kärlek första ögonkastet. Lycka var det iaf.

På kvällen ringde vi från balkongen och frågade om han ville komma förbi på en drink när han slutat jobba och det gjorde han. Han tog med sig lite bärs och vi bjöd på Ouzo. Marys förslag och Mary gick och la sig fast det var jag som var helt trött.. Så jag och Michalis satt kvar på balkongen och sen bara flöt det på av sig själv. Vi gick och la oss och myste lite, kändes så naturligt direkt. Sen åkte han hem, för han var tvungen att sova lite, myggorna i vårat rum var inte speciellt trevliga.

Resten av veckan solade vi, kollade in gamla stan, shoppade, åkte till De sju källorna med Michalis. Ett ställe där man skulle få bort sina fobier genom att bada i vattnet. Vet inte om det funkade, för Mary var lika rädd för getingar efteråt och jag var lika rädd jag med för alla kryp som dök upp där när vi käkade middag. Och vi trodde fortfarande vi skulle störta eller att det skulle vara en bomb på planet när vi åkte hem.. men fint var det att se och bada i dom sju källorna.

Gick på underbara pubar, en favorit var Buddha Bar, om nån åker till Rhodos Stad nångång kan jag varmt rekommendera det stället. Såå mysigt.

Käkade otroligt god mat på alla ställen- utom ett.. Gick på en nit och gick på Viking, en restaurang som hade grekisk buffé och man skulle få en San Fransisco på köpet.. Fy fan vad äckligt ställe. Det mest ofräscha jag sett i hela Rhodos. Inredning existerade inte. Allt var lortigt. Visst vi hade utsikt över hela havet, men vad är havet när stället och maten var ungefär som mat man inte ens ger till hemlösa hundar. Köttet var rött i moussakan och Gyros och Souvlakin ihopblandat. Jag kände mig mycket tveksam så fort jag klev in på stället. När vi tagit varsin tallrik, satt oss, och tagit en tugga bestämde vi oss för att säga att det här var inte gott eller bra, eller varmt, eller nä, fy fan. Jag föreslog att vi bara skulle dra, för det fanns en dörr bakom ryggen på mig med, men kyparen sprang ju runt titt som tätt så det kanske inte skulle vara så snyggt om dom skulle börja jaga oss typ.. Så vi tog mod till oss och snackade med han som delat ut reklamen och bjudit in oss så ”varmt” till hans ställe. Den trevlige mannen blev vips som ett monster, skrev och levde rövare, jag levde lika mycket rövare och sa att det här stället är så jävla ofräscht, maten är kall och röd och vi tänker inte äta här. Han sa att vi hade rört maten och därmed måste betala fullt pris. Han höjde rösten, jag med.. Jag sa att vi aldrig betalar fullt pris, aldrig, då sa han att vi får betala dricksen iaf, så vi betalde typ 20 spänn och gick. När vi gick sa han nåt om våra rumpor.. Kanske att dom var feta och att vi var bitchar typ, men vem bryr sig. Vi gick och käkade på ett bättre ställe och var glada och nöjda.

Annars var restaurangerna toppen. Grekisk sallad, vitlöksbröd med tomat och mozarella, souvlaki, tzatziki, underbara sallader. Gott öl. Mums helt enkelt.

På torsdagen så gjorde jag två tatueringar. Hade tittat in tidigare på en professionell tattoo-studio som Nicos på Buddha Bar rekommenderade också. Supertrevliga killar som jobbade där. Jag bestämde mig för att göra två tatueringar som jag gjorde på torsdagen. 60 euro, vilket är ca 560 spänn. Grymt pris. Jag smörade såklart och sa att jag kände Nicos på Buddha Bar och att han utlovat bra pris, och det fick jag charmig som jag är ibland. :) Gjorde en text på vänster underarm och en ros i nacken. Jättenöjd är jag!

Efter tatueringarna fick jag inte sola, så på kvällen så hämtade Michalis upp mig på natten efter han slutat, jag sov där och dagen efter så tog vi en fika på ett finskt café, satt och höll om varandra, pussades och hade det allmänt mysigt. Efteråt hämtade vi upp Mary från stranden och tog en sväng med bilen till hans lägenhet. Kul att se hur dom bor i Grekland. Alla hus jag sett iaf är väldigt enkla, med vita målade väggar och ”träpaneler” till fönstrena. Mysigt på sitt sätt, inte alls så stelt som här i Sverige.

På kvällen tog jag en liten shoppingtur medans Mary vilade på hotellet. Köpte lite sprit och dricka och vi gjorde lite drinkar. Gjorde oss vackra och gick ut på Stefans Bar. En rolig man i medelåldern. Träffade hans vän Costas som skulle ta med oss in gratis på stripklubb. Sagt och gjort efter två drinkar med tomtebloss och några huttar gratis persiko-snaps så var vi hyfsat runda under fötterna på väg mot stripklubben. Vi kom in gratis. Costas köpte drinkar, sen kollade vi på strippor som åmade sig runt stången ända upp i luften, man kan inte säga annat än att det var en cool upplevelse. När vi bestämde oss för att gå så kom nån vakt eller ägare och tog tag i Marys arm, vi var tvungna att betala 45 euro innan vi släpptes ut till vårt förtret.. men va fan. mary drog kortet och vi kom ut. Jag bidrog med en 10 euro, hade inte mer på mig för tillfället.

Drog till Michalis på hans matställe, var jättefulla, sen drog vi hem och sen minns jag bara dagen efter. Vaknade, hade 5 missade samtal från Michalis som skulle hämtat upp mig när han slutat, men jag hade inte vaknat synd nog. Mary drog till stranden, jag låg bakis å skakis, och kl 15 så ringde han och undrade vart jag var, jag hade sagt att jag skulle komma förbi när han jobbade och han sa att han slutat nu. Han kom iaf och hämtade oss när Mary kommit hem. Han köpte lite käk till oss och vi drog hem till han. Sen gick Mary hem och lämnade oss själva sista kvällen. Eller från 16-20 iaf. Vi kramades och älskade i timmar, myste, pussades. Underbart. Sen skjutsade han mig till hotellet, och sa -”have a nice trip”

Jag kom upp till Mary på hotellet, började gråta, allt bara släppte. Dumt att släppa in nån en vecka i ens liv och bli förälskad i nån i ett annat land, men samtidigt var det värt en veckas kärlek och omtanke.

På kvällen gick vi och åt på ett jättebra ställe som vi var på första dagen, eller jag åt och Mary drack kaffe. Köpte med mig en nyckelring med massa krafs och ett hjärta på, men den var jättefin. Skrev ett litet brev till Michalis och lämnade till han när vi gick förbi hans jobb en sista gång. Han tyckte verkligen om den och tackade så hjärtligt. Tyvärr blev det inte ens en avskedskram. Var meningen att han skulle komma till hotellet och säga riktigt hej då när han slutat, men han slutar kl 6 på morgonen på helgen så han orkade inte.. Jag blev såklart jätteledsen för han sa att han skulle komma, men sen så sa han att han inte orkade se mig ledsen, för när jag ringde han på morgonen började jag gråta såklart. Vilken kille gillar en tjej som gråter, inte många.. Han är väl van att ha en tjej en vecka, sen blir dom ledsen när dom åker hem, men jag var inte bara ledsen för jag lämnade honom, jag var ledsen för att jag lämnade allt. Värmen, solen, glädjen och självklart han också.

Vi sa iaf hej då över telefonen. Jag grät lite till. Sen packade jag och Mary i hop våra saker för en resa till Sverige igen.

Vi shoppade upp halva löningen på Dior och Chanel på taxfreen, lipgloss å parfym. Men är man på semester så är man. =) Överlevde resan hem till Sverige, inga bomber och flyget flög lugnt och stillsamt hemåt. Var grymt trångt på flyget så vi fick båda lite panikkänslor, men sen somnade iaf jag och sen var vi i Sverige.

Väl hemma lyssnade jag på Alina Costi och grät. Musik som Michalis förde över till min mobil när vi var vid lagunen i Faliraki. Tänkte på den underbara veckan jag haft, glädjen, värmen, energin- lusten till livet kom fram igen. Tyvärr känns det som den försvann lika fort när jag kom hem. Grått, trist, mörkt och kallt.

Tårar.


Kommer aldrig glömma den här veckan. Kommer aldrig glömma dig Michalis. Den värme du gav mig på de få dagarna var mer värme än jag fått på år.

Tack Mary för att du finns och för att du ville åka på den här resan med mig. Jag hoppas vi åker snart igen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0