Samhället sviker i g e n!!!

Samhället har sänkt mig än en gång! Svikit mig! När jag var sjukskriven och ville arbetsträna f i c k jag inte arbetsträna för att det var mindre än sex månader kvar tills jag blev utförsäkrad.. Nu när jag gått på aktivitetsstöd och skall avsluta det på måndag, f å r jag inte heller möjlighet att börja arbetsträna. Nej arbetsförmedlaren frågar hur jag mår och hur jag ser på min egen situation. Min situation är onormal trötthet, orkeslöshet, energibrist, superkasst närminne och koncentrationssvårigheter, depressioner, mani, och lite till.. Han förklarar då för mig att jag måste ringa läkaren och sjukskriva mig igen på måndag för att det enda dom kan erbjuda efter aktivitetsstöd är nåt jobb-nånting-utvecklings-garanti-tjofräs där jag b a r a får medverka om jag orkar med att söka jobb och jobba på 100%.(vilket jag inte fixar tyvärr.)

Så.. sjukskriv dig och dö- eller sjukskriv dig.. och dö.. Det är ungefär mina alternativ. Ett alternativ för att få "lön", dvs sjukskriva mig igen på måndag efter att ha försökt kämpa mig upp i över ett år.

Tack ALLIANSSATAR för er underbara medverkan till återgång i arbete! "Fler skall jobba! "Ut i arbetslivet med er". "Ni är inte sjuka". "Ni är f ö r sjuka".

Det spelar ingen roll vad man gör med den lilla ork man har för ingenting gör något bättre. Fattar ni inte att ni g ö r oss sjukare genom er uppfuckade dubbelmoral till politik!? F u c k you säger jag bara! Vi som vill komma igång igen och inte hunnit med/orkat/klarat av att hitta ett passande ställe, under några timmar i veckan under ett år blir alltså "tvungna" att antingen sjukskriva oss eller gå på soc.

Så sjukt samhälle vi lever i trots allt. Det här är Sverige 2013 alltså. Utvecklingen har inte kommit längre!
 
Just nu känns det som om jag lika gärna kan vrida tillbaka klockan och göra allt ogjort, ja det som jag ändå åstadkommit under ett år. Men enligt min handläggare på Iris Hadar har jag tydligen inte kommit nån vart vad jag uppfattade det som han från arbetsförmedlingen sa. Hon har alltså heeelt missat att jag blivit mer social, orkat mig dit överhuvudtaget, pysslat, varit kreativ, stöttat andra och hittat glädjen igen iaf några dagar i veckan. USCH vad tungt det här känns!
 
Iofs är dom orden nog inte menade så.. så att säga. Det handlar mer om att det inte skett någon förändring tidsmässigt. Att jag inte ökat tiden, men det har jag ju faktiskt! Även om det är nån fjuttig timme för dom, så har jag förändrats mycket inom mig!

Kommentarer
Postat av: Linda

Men fy fan vad arg och ledsen jag blir för din skull då jag läser detta. Känner igen mig i mycket, särskilt det där då man vill börja arbetsträna eller vafan som helst.

Då jag var sjuk i mars och i april ville börja med mindfulness igen sa min handläggare på AF "men det måste du ju förstå att du inte bara kan börja med igen..." som om jag vart borta skitlänge. Så det tog EN MÅNAD innan de ordnade möte med FK, och då hade jag gått ner mig igen.

Men varför sa handläggaren på Iris att du ej gått framåt, menar de BARA tiden i veckan då eller? För som du säger, du har ju vart där mer och vart kreativ och så=/

Fan, jag hoppas att det löser sig för dig. Känner så igen mig i det du skriver ang orkeslöshet, energilöshet, upp och ner i mående...ja, allting.

Fungerar den nya medicinen någorlunda?

Finns på [email protected] om du vill skriva av dig.

KRAM

2013-07-03 @ 21:19:00
Postat av: Cecilia

Vad ledsen jag blir av att läsa detta :( borde inte ditt engagemang och vilja att göra något räknas? Sen hur många timmar och så det är måste väl vara mindre viktigt. Varför lägga krokben för en som verkligen försöker att komma på fötter igen?
Hoppas du hittar kraften att kämpa vidare och att du inte glömmer att du faktiskt HAR gjort framsteg vare sig pappersvändarna ser det eller inte.

2013-07-03 @ 23:18:34
URL: http://pippilula.blogspot.com
Postat av: Saris Leopardis Her self

Tack snälla ni för förståelsen! Ja det är svinigt, okänsligt och nedlåtande. Blev väldigt ledsen när jag hörde AF-handläggaren säga att "i Petras rapport här så har du inte kommit nån vart" (nånting liknande sa han) Visserligen så kan han bara ha valt fel ord, men att sitta och säga att Neeej- det kommer du i n t e klara. Det är tuuufft program- alltså det som finns att gå nu, på 100%. Jag bad om mer information för att jag inte vill sjukskriva mig, men han bad mig ändå ringa honom på måndag eller tisdag direkt efter att jag ringt läkaren.. Manglade honom en stund, sen mjuknade han lite och blev riktigt trevlig. Förstod mer vad han menade, för han sa ändå det här efter att jag själv med egna ord sa hur min situation ser ut. Men ändå, ska inte en handläggare säga; "Ska du inte försöka ändå? Du klarar det här! Du klarar mer än du tror!"??

Har sån ångest nu. Usch. ska precis sätta mig och läsa vad det där innebär som dom har att erbjuda. Kanske inte är så hårt som det låter, och att vara i grupp klarar jag nog av nuförtiden även om det lät skrämmande först. Hur det än är så är det jag som måste vilja och styra detta. Har helgen på mig att fundera och ska googla runt lite och söka info om olika alternativ. Tänker FAN inte ge upp hoppet även om det känns rätt tungt just nu. :/

kram på er!

2013-07-05 @ 17:17:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0