Min blomkålsgratäng!

Gjorde en supersmarrig gratäng härom kvällen till oss, med blomkål, broccoli, purjolök och korvbitar.

Tänkte dela med mig om ni skulle vilja smaka nåt gott, som går rätt så fort och är lätt att göra. :)

 

så här gjorde jag..

Förkoka blomkålen, broccolin och purjolöken i saltat vatten tills dom blir halvmjuka. Lägg sedan i smord ugnsform, skär falukorv i bitar och strö över efter smak och tycke.

Sen gjorde jag en ostsås. Smält smör i kastrull, vispa i mjöl, häll i matlagningsgrädde och ca 6-7 dl mjölk och koka upp, blanda sen ner en påse riven ost och krydda med kryddor du själv gillar. Jag kryddade med salt, peppar, pressad vitlök, cayennepeppar och chilipeppar. Sen häller du såsen över allting i formen, ställer in på ca 225 grader i ugnen och ta gärna sista fem minutrarna på grill så ostsåsen får lite färg.

Falukorven kan du byta ut mot kanske kassler, rökt skinka eller efter tycke, sen tror jag det skulle bli svingott att ha i  ädelost, men det får bli nästa gång.

Kan ju lova att det blev populärt hos Darling. :) Blev en höjdare =)

Må gött!


Kommentarer
Postat av: Johanna

Lät smarr, får kke ta å göra ngt liknande, men byta ut korv mot veggiekorv, Felicia är ju vegeterian sen ett halvår, hon bestämde att det var synd om djuren, tufft gjort då man e 8 tycker jag. Ha det bäst// Johanna A

2008-10-22 @ 17:29:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0